صفحه شخصی من

۱ مطلب در مهر ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

آدمِ نو

آدمی در عالم خاکی نمی آید بدست

عالم دیگر بباید ساخت و از نو آدمی

#حافظ

 

چند روزی بفکر تغییرات بزرگی در زندگی بودم. ولی راه برایم مشخص نبود. تا اینکه به ناگاه این بیت در ذهنم صدا کرد. با خود چند بار تکرار کردم. اول درک نمی کردم چرا این بیت؟؟؟! اما  بعد از چند بار تکرار چیزی نظرم را جلب کرد.

مصرع اول میگوید آدم در عالم خاکی بدست نمی آید. پس آدم کجا بدست می آید؟

چیزی که نظرم را جلب کرد در مصرع دوم بود." عالم دیگر باید ساخت ".

عالم دیگر یعنی چه؟؟ یعنی دنیای دیگری باید بسازیم؟

کم کم نور از روزنه ای نمایان شد. عالم دیگر ! و از نو آدمی... آدم جدید!!

برای آدم نو باید دنیای قبلی یا فعلی رو تغییر داد. دنیای آدم بیرونش نیست بلکه درون خود اوست.

اما از کجا معلوم می شود منظور عالم درون است؟

اول آنکه اگر دنیای بیرون را عالم خاکی که هست فرض کنیم با تمام شرایط و محدودیت هایش عالم دیگری وجود داره که باید ساخته بشود، دنیای بیرون ساخته شده و ساختن آن قائل به فرد نیست! (این نظر شخصی بنده است)

بلکه تکامل، اجتماع، طبیعت و خیلی چیزهای دیگری برای ساختن عالم خاکی یا بیرونی دخیل است. این در حالیست که عالم درون قائل بفرد بوده و انسان خود خالق دنیای درون می باشد.

دوما در عالم بیرون اختیار هر چیز در دست انسان نبوده و صاحب اختیار دنیای بیرون نیست. در حالی که اختیار جزء لاینفک عالم درون است.

در نگاه وجودگرایی(Existentialism) گفته شده : " هر انسان دنیای بر ساخته ای دارد که خود مؤلف آن است". دنیای بر ساخته می تواند عالم درون باشد.

عالم دیگر بباید ساخت و از نو آدمی

و "از نو آدمی" که میشود گفت همان آدم جدید است. بسیار خب برای آدمِ نو چه چیزی لازم است؟ ساختن عالم دیگر.

شرط آدمِ نو ساختن، عالم دیگر ساختن است یعنی ساختن عالم درون. اگر عالم درون ساخته شود "آدمی نو" ، متولد می شود. پس تغییرات از درون است و ساختن عالم دیگر.( نکته این است که عالم دیگر که دنیای درون فرض شده باید تغییر کند چرا که انسان فعلی حاصل عالم فعلی بوده)

آدم که کمال انسانیست در دنیای بیرون (که همان دنیای خاکی است) بدست نمی آید. برای آدم ساختن، عالمی دیگر باید ساخته شود که انسان مؤلف و صاحب اختیار آن است. "انسان" با ساختن عالم درون "آدم" می شود.

رفتارهای فعلی، نتایج بدست آمده و شرایط حال و اکنون نتیجه ی نگرش و باورهای درونی ماست. عالم درون که جایگاه باورها، عقاید و ... است باید تغییر کند تا رفتارها و نتایج در عالم خاکی(بیرون) تغییر کند.

 

  • علیرضا صادق زاده